Under Construction

Als jij jouw adem bezit, kan niemand je vrede stelen

Waarom leren Ademen

Waarom zou ik leren ademen? Het lijkt misschien alsof er niet veel te zeggen valt over hoe je moet ademen: inademen, uitademen, herhaling. Wat is er makkelijker? De meesten van ons ademen zonder er een moment over na te denken. We doe dit ons hele leven al en dit lijkt prima te werken. Dus waarom zouden we onze manier van ademen veranderen?

 

Dit doen we omdat de kwaliteit waarmee we ademen de kwaliteit van onze acties, ons leven bepaalt.

 

We kunnen ademen met een minimaal of een maximaal rendement en dit merken we in ons energie uithoudingsvermogen, onze veerkracht geestelijk en lichamelijk, onze focus, rust en prestaties, sportief, zakelijk en privé.

 

De ademhaling heeft de ultieme invloed, maar de meesten van ons beschouwen het als vanzelfsprekend. De manier waarop we ademen kan een enorme impact hebben op ons leven en ons helpen om optimaal te functioneren lichamelijk en geestelijk.

 

Soms maken simpele dingen een groot verschil.

Ademen en gezondheid

Het menselijk leven is afhankelijk van het proces van ademen. Adem is verweven in vele lichamelijke processen. Enkele voorbeelden zijn het hart en vaatstelsel, immuunsysteem, zenuwstelsel, spijsverteringsstelsel, spierstelsel, enz.

 

Door een onbalans in deze processen ontstaat er een andere onbalans. Het lichaam is heel veerkrachtig en weet dit wel op te vangen. Echter, als dit te lang en te vaak gebeurt komt er een omslag punt, en dit uit zich in een ziekte, ongemak en of pijn.

 

Ziekte, in het Engels disease, wat grofweg vertaald geen rust betekent, is wat er eigenlijk gebeurd. Het lichaam vecht en ontwijkt maar heeft nooit een moment van rust en herstel. Door je adem kwaliteit te verbeteren beginnen de diverse processen optimaal met elkaar samen te werken. De processen, het lichaam en de geest komen weer tot rust en kunnen herstellen en helen.

 

Het is nooit één ding wat heelt als het lichaam begint te helen en de ergste klachten zijn vaak een opstapeling van onbalans. We merken het aan onze slaap, energie, stoelgang, rust, hoe we in ons vel zitten enz.

 

We kunnen ons zelf helen door de kwaliteit van onze adem te verbeteren.

De kracht van ontspanning

Wanneer we in balans zijn, zijn we in staat om te creëren en om volledig los te laten. Het verschil tussen een sprinter op hoog niveau en een amateur is het vermogen om te ontspannen. Spanning en ontspanning zijn de ene en de andere helft van de kracht.

 

Bij ontspanning worden veel mensen slap. Mijn leraar noemt dit altijd dode ontspanning, er zit geen leven meer in. Echte ontspanning is het laten gebeuren. Dan kan de kracht zijn werk doen. De metafoor van een pijl en boog is een mooi voorbeeld. Door de pees los te laten kan de kracht zijn werk doen.

 

Vele gebruiken adem om te ontspannen maar maken zich eigenlijk slap. Dit werkt echter maar voor een korte tijd als je al erg gespannen bent. Er komt een omslagpunt met alle gevolgen van dien. Het is niet het midden zoeken tussen de twee uitersten maar de samenwerking van spanning en ontspanning. Ademen is de balans, de samenwerking van de inademing en uitademing, vol zijn van en de leegte, zuurstof en stikstof, inspiratie en expressie.

 

Dit is de kracht van de ontspanning

Ouder & Fitter

Ik kan me nog, als de dag van gisteren, mijn eerste Aikido les herinneren. De leraar zei na het uitleggen van de invloed cirkel, “hoe wil jij oud worden?, aftakelend?, of fitter, soepelere, sterker, wijzer?”.

 

De wetenschap vertelt ons dat diverse lichaamsfuncties veranderen als we ouder worden. Dit geld voor baby’s, kinderen, tieners en volwassenen, iedereen is constant aan verandering onderhevig.

 

Wat we niet gebruiken raken we langzaam kwijt, en wat we veel doen ontwikkelt zich. Om het heel simpel te houden, longen die iedere keer maar voor de helft gebruikt worden dag in dag uit, jaar in jaar uit verliezen hun maximale vermogen. Hetzelfde geldt voor de ademspieren, borstkast en voor onze receptoren als we deze niet zo nu en dan aanspreken.

 

Het is niet alleen maar de “buikademhaling” gaan doen of even stevig sporten. De meeste mensen maken niet gebruik van hun volledig adem potentieel bij stevig sporten maar beginnen sneller en oppervlakkiger te ademen (sport hyperventilatie) om te voldoen aan de vraag van luchtwisseling. De buikademhaling hoe de meeste mensen deze doen is een beperkt adem beweging.

 

Door jouw adem potentie volledig leren aan te spreken zal dit vele lichaamsfuncties in balans brengen. Zo veranderen we en bouwen we op in plaats van het verliezen. Hoe wil jij oud worden? …….

Wetenschap

Er zijn vele wonderbaarlijke claims over wat adem allemaal kan doen. De markt wordt overspoeld met boeken en lessen die beweren dat ‘ademwerk’ kan helpen bij geestelijke en lichamelijke gezondheid, slaap en betere prestaties.

 

De meeste mensen halen ongeveer 20.000 ademhalingen per dag zonder nadenken, laat staan instructie. Dus hoe kan het dat ademwerk een lange lijst van fysieke en mentale gezondheidsvoordelen heeft? Of is het gewoon een lading hete lucht?

 

Maar wat zegt de wetenschap?

 

Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken die bevestigen dat adem oefeningen onder andere Astma en COPD patiënten hun leef kwaliteit kunnen verbeteren. Een ander onderzoek bevestigd dat adem oefeningen ons bestendig maken tegen stress.

 

Zo zijn er onderzoeken die bevestigen dat adem oefeningen kunnen helpen om pijn te managen, kunnen helpen bij hart en bloedvaat ziektes. Adem oefeningen kunnen het immuun systeem versterken en kan helpen bij covid19 klachten. Adem oefeningen verbeteren de werking van hersenen.

 

Onderzoeken bevestigen ook dat adem oefeningen onze prestaties kunnen vergroten en verbeteren.

 

Lees hier meer over de onderzoeken naar adem: Adem & Wetenschap artikel

Top Prestaties

De manier waarop we ademen kan een enorme impact hebben op sportprestaties. Veel sporters en coaches werken aan de conditie en techniek, echter valt veel winst te behalen met ademoefeningen. Deze ademwinst is te behalen op meerdere niveaus.

 

Diverse studies hebben aangetoond dat als de ademspieren vermoeid raken dit invloed heeft op onze prestaties. Voordeel van het trainen van de ademspieren is een betere adem synchronisatie, moeiteloze adem en een langere adem.

 

Trainen van de CO2 tolerantie: We denken dat we door meer te ademen een betere zuurstofopname krijgen in de spieren. Om zuurstof naar je spieren te krijgen, is de balans van zowel zuurstof als koolstofdioxide (Co2) in het bloed nodig.

 

De core spieren zijn de schakel in de bewegingsketting die je bovenlichaam en onderlichaam met elkaar verbinden. Het maakt niet uit waar de beweging begint, het rimpelt op en neer naar aangrenzende schakels van de ketting. Zo kunnen zwakke of inflexibele kernspieren de vrijheid, efficiëntie en kracht van je bewegingen en ademhaling verminderen. De ademdruk in het lichaam ondersteunt de spieren en hierdoor ontstaat een vrije en krachtige schakel, core.

 

De ademwinst is niet alleen voor sporters maar ook voor het dagelijks leven. Lees hier meer over adem en prestaties (Under Construction).

Adem Trainer

Ik ben Arend Dubbelboer en train sinds 1980 krijgskunsten en heb in mijn krijgskunst carrière vele verschillende krijgskunsten en vechtsporten beoefend. Aalt Aalten is mijn eerste adem leraar die een student was van Bram Balfoort. Naast Aalt Aalten zijn Mikhail Ryabko en Vladimir Vasiliev twee leraren die mijn adem reis hebben beïnvloed.

 

Ik geef wekelijks trainingen en heb meer dan 20 jaar ervaring in het geven van lessen, seminars en cursussen zowel in sportscholen als aan bedrijven.

Reviews
Contributie

De contributie voor het Aikido loopt via de Budo Vereniging Hoogeveen.

 

Voor meer informatie en kosten check hun website klik hier >>>

Lid worden

Heel erg fijn dat je denkt om lid te worden.

 

Voordat je lid wordt is het echter goed dat je een proefles mee doet. Deze proefles of lessen is/zijn om te kijken of de training, groep en leraar wel bij jouw past. Vind je de les helemaal te gek dan kun je daarna aan de instructeur vragen of je lid kunt worden.

 

De aanmelding loopt via de Budo vereniging en dit kan tegenwoordig online. Vraag de instructeur waar je de aanmeld pagina kunt vinden.

Proefles Aanvragen

Proefles aanvragen

Om een proefles mee te kunnen doen vraag je een proefles aan via email. Geef in de email aan in welke plaats je wilt trainen en aan welke les (Systema, Aikido, enz.) je wilt deelnemen. We nodigen jou uit zodra het mogelijk is om mee te doen en dan merk je al snel of je de training leuk vindt. We horen graag van je en zien je hopelijk snel op de training.




    Bewijs dat je menselijk bent door het selecteren van auto.